Nie jest łatwo zrobić zdjęcia w pomieszczeniach, nie stosując jednocześnie wysokich wartości ISO. Kilka wskazówek zawartych w tym wpisie sprawi ? mam nadzieję ? że zaczniesz robić przepiękne zdjęcia, nawet w przypadku niedostatecznych warunków oświetleniowych.
- Nie eliminuj lampy błyskowej, to nie jest „same zło” ;) trzeba ją tylko okiełznać, mieć dyfuzor i jasne tło do odbicia. Ustaw lampę do góry na sufit lub pod kątem na ściany, daj czasy na 1/100, zmniejsz głębię ostrości, przypal kontrolnie, sprawdź wykres, jeśli jest „szpica” (pik) z prawej strony to za dużo światła, skoryguj, ustaw dłuższe czasy 1/150? Nie eliminuj lampy błyskowej. To nie jest ?samo zło? ;) Trzeba ją tylko okiełznać, mieć dyfuzor i jasne tło do odbicia. Ustaw lampę do góry, na sufit, lub pod kątem, na ściany. Daj czasy na 1/100. Zmniejsz głębię ostrości, przypal kontrolnie i sprawdź wykres. Jeśli jest ?szpica? (pik) z prawej strony, to jest za dużo światła: skoryguj i ustaw dłuższe czasy na 1/150.
- Czas i cierpliwość zawsze popłaca. Nie ma przecież obowiązku zrobienia stu zdjęć ? wystarczą dwa super?
- Rób zdjęcia w formacie Raw ? będziesz mógł pobawić się różnymi ustawieniami balansu (niekoniecznie poprawnego politycznie), nie wykorzystując przy tym szarej karty tylko dostosowując do charakteru tematu ? dużo większe pliki ale i też swoboda? Chyba, że są to zawody sportowe lub będzie się działo coś w ułamkach sekund. W takim przypadku przełącz na jpg i włącz funkcję ?zdjęcia seryjne? ? zawsze wybierzesz z serii to najbardziej pasujące zdjęcie: o najlepszym kadrze, miejscu i chwili. Nawet jeśli jesteś bardzo szybki, nie bazuj na szczęściu?
- Zdjęcia, które mają pokazać ruch, wykonuj na krótkich czasach: 1/20 ? 1/60. Oczywiście ze statywu, jeśli to możliwe, bądź oparty o coś: w ostateczności z przyciśniętymi łokciami do tułowia, na wydechu.
- Obserwuj innych wokół. Postaraj się zrozumieć gapiów ? każdy jest potencjalnie Twoim przyszłym klientem. Nie oceniaj nikogo po wyglądzie (niestety to nie działa? a szkoda) ani po zachowaniu (też miewasz swoje złe dni, spróbuj zrozumieć innych).
- Zdjęcia przy świetle zastanym najlepiej robić przy oknie od północy, siedząc najbliżej, a modela ustawiając 2 metry od okna, lekko bokiem.
- Rozmawiaj dużo i na temat. Urywany kontakt wzrokowy (niestety, w kolejności bodźców wzrok jest na pierwszym miejscu) w trakcie sesji powoduje często zakłopotanie lub niepewność. Przy dodatkowej ciszy o tragiczne kadry łatwo.
- Muzyka cicho grająca w tle pomaga się odprężyć ? zrelaksować nawet w tak trudnym miejscu jak pierwszy rząd przed obiektywem aparatu. Zadbaj o to.
- Zdjęcia próbne przed rozpoczęciem prawdziwej sesji są niezbędne, by zminimalizować późniejszą obróbkę wynikającą z błędnych ustawień/niemiarodajnego wyświetlacza aparatu, bądź ryzyko utraty zlecenia dzięki słabszemu materiałowi zdjęciowemu.
- Przed zdjęciami należy rozejrzeć się w nieznanym miejscu: zwrócić uwagę na przebieg ciągów komunikacyjnych, znaleźć optymalny punkt dla aparatu i światła.
- Ciągłe spoglądanie przez wizjer aparatu powoduje złudny efekt zawężenia/rozszerzenia przestrzeni. Łatwiej zaplanować kadr patrząc bez ograniczenia korpusu.
- Jeśli jest taka możliwość i za postaciami nie będziesz musiał podążać (czytaj biegać), ustaw aparat na statywie i podłącz bezprzewodowy wyzwalacz bądź wężyk spustowy. Łatwiej wtedy rozśmieszyć, zasmucić bądź zaciekawić ? uchwycić specyficzną mimikę twarzy w tym najlepszym dla nas momencie. Złapać to ?coś?: uśmiech lub grymas, który odróżnia zdjęcie od ?zdjęcia?.